Vireux-Molhain 7-10/8/'20 (Franse Ardennen)

Patrick & Carla
Beheerder
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 dec 2023, 19:49

Vireux-Molhain 7-10/8/'20 (Franse Ardennen)

Bericht door Patrick & Carla »

Afbeelding

vrijdag 7 augustus '20

Nog voor de middag zijn we vandaag weg, we zijn allebei thuis dus daar moeten we van profiteren en we kiezen daarvoor een regio uit die nog steeds code groen heeft.
We rijden naar Vireux-Molhian aan de Maas in de Franse ardennen waar ze van een oude muncipal een camperplaats hebben gemaakt. Je staat hier heel rustig aan de oever van de Maas en aan de andere kant van het water heb je dan Vireux-Wallerand, twee dorpjes die in de schaduw van de Mont Vireux liggen waarvan de omgeving 'Le Viroquois' genoemd word.
Eens geïnstalleerd zetten we ons buiten in de schaduw, want het is puffen in deze hete temperaturen die nu al 33° aangeven en voor de volgende dagen hebben ze een superhittegolf dus dat beloofd.
Maar eerst en vooral genieten van de rust tot de vrienden van onze bubbel hier zijn, onze familiale bubbel is uiterst klein en dus kunnen we die zonder problemen opvullen met vrienden die in ongeveer dezelfde situatie zitten zolang vadertje staat ons niet meer toelaat.
In de namiddag wandel ik eens tot Vireux-Molhain en ik moet zeggen eigenlijk een leuk dorpje dat in de vinger van Givet ligt met een mooie ligging aan de Maas.

Afbeelding Afbeelding

In de zon is het nu vooral puffen en nog eens puffen, 35° in de schaduw dus dat zegt genoeg. Veel te warm om actief te zijn dus hup terug naar de moby. En dan is het vandaag zelfs nog niet de warmste dag van de week, dat beloofd voor morgen.
Aan de moby is het nu vooral wat relaxen, wat plezier maken, iets fris om te drinken en wat schnabels om te knabbelen. We genieten van de avondkoelte tot het tijd is om ons bedje in te kruipen.

zaterdag 8 augustus '20

Na het ontwaken was het buiten ontbijten. Żalige temperatuur nu, het was al 20° dus dat beloofd voor straks want het was nog voor 9u. In de voormiddag wandelen we naar Vireux-Wallerain het andere gedeelte van Vireux dat verbonden is met een oude brug over de Maas.

Afbeelding

Ze hebben er een kleine jachthaven, een mooie kerk en stadhuis.

Afbeelding

De ligging van de 2 dorpjes aan de Maas is zalig en de rust die je hier vind is geweldig. Een visser op de rivier, een paar locals op een bankje en een typische Franse sfeer in het plaatselijk cafeetje.

Afbeelding

Rond de middag waren we weer terug aan de moby om er vandaag niet meer weg te gaan. Een verschroeiende hitte was het vandaag een dat hebben we geweten. Wat spelen met water, varen op de Maas en voetjes in een opblaasbaar zwembadje en de namiddag vloog tussen een lach en een zwans.

Afbeelding

Buiten nog wat de Bourgondiër uithangen en nog wat genieten van de avondkoelte deden we niet veel meer tot we zin hadden om in ons bedje te kruipen.
En met een minimum temperatuur voor de nacht van 22° beloofde het voor onder nachtrust en de temperatuur voor morgen.

zondag 9 augustus '20

Afbeelding

Na het ontwaken ging ik eerst croissants halen voor het ontbijt en na het eten eerst nog wat drank halen in de intermarché die tot 12.30u open was.
Momenteel was het wat bewolkt dus ik ging me wagen aan een kleine maar pitttige wandeling. Ze was geen 4km lang maar de warmte en de hellingsgraad was de moeite,maar de uitzichtspunten op 'mont vireux' waren het meer dan waard.
Boven waren er ook nog een groot deel overblijfselen van een Romeins kamp, maar dat waren dan vooral omwallingen en stenen, dat stelde al bij al niet zo veel voor.

Afbeelding

Maar daar moet je het niet voor doen, gewoon genieten van de omgeving.

Afbeelding

Ondertussen was de bewolking aan het wegtrekken en steeg de temperatuur dik boven de 30°, tijd om terug te gaan dus. Cafeetjes hadden ze hierboven niet maar de kraan aan het kerkhof bracht soelaas. Tegen 13u was ik terug aan de moby, waar ik mijn luie krent naast de anderen bij smeet.
De gps track kun je downloaden via G-Ti en MRA.
De rest van de dag en avond was het heel te warm om nog iets te doen, wat knabbelen en drinken en vooral veel zeveren tegen elkaar tot lang nadat de zon was gaan slapen.

Afbeelding

maandag 10 augustus '20

We stonden wederom op onder een stralende zon, het beloofde vandaag weer een 33° te worden, eigenlijk een beetje teveel van het goede maar dit zou toch nog doorgaan tot ongeveer donderdag als we het weerbericht mochten geloven.
We ontbeten buiten in de schaduw, en keuvelde wat met de vrienden en stukje bij beetje deden we onze service om tegen 12u afscheid te nemen en weer huiswaarts te keren.
Een heel leuk en warm uitje is het geworden op een verrassend leuk plaatsje, zeker voor herhaling vatbaar.
De fotogalerij van van Vireux kan je bekijken door hier te klikken.



Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Plaats reactie