Blégny 29 10-1/11/'10 (Luik)

Patrick & Carla
Beheerder
Berichten: 334
Lid geworden op: 05 dec 2023, 19:49

Blégny 29 10-1/11/'10 (Luik)

Bericht door Patrick & Carla »

Vrijdag 29 oktober

Na het werk werd de moby zijn neus richting Blegny gezet. We hadden er met vrienden afgesproken om de mijn van Blegny eens te bezoeken.
Op de parking van de mijn zijn er officieel 8 plaatsen om te staan (steeds aanmelden aan de receptie) maar omdat we met een groep waren hadden we op voorhand aangevraagd en we mochten het ganse weekend blijven staan.
Toen we aankwamen waren de aanwezige naar een cafeetje gewandeld in St.Remy. We hadden geen zin om 's Avonds nog zo ver te wandelen en nadat we op het terrein eens waren rond geweest keken we wat tv en kropen daarna in ons bedje.

Zaterdag 30 oktober

Na het ontbijt werden de plaatsen betaald voor het bezoek aan het mijnmuseum en aan de mijn zelf.
We konden het museum vanaf 11u bezoeken dus werd er eerst op het terrein rondgegaan.
Om 11u was het zover en bezochten we het museum.

Afbeelding Afbeelding

Het was zeer interessant om eens te bezoeken.
's Middags aten we en om 14u werden we verwacht om de mijn te bezoeken.
Eerst begonnen we met een filmpje die authentieke beelden bevatte van uit ons steenkoolverleden.
Na het filmpje maakte we kennis met onze Limburgse gids. Een kompel die 30 jaar in de mijn had gewerkt en graag vrouwen zag.
We kregen allemaal een helm en een jas aan, aleer we aan de afdaling konden beginnen.

Afbeelding Afbeelding

algauw daalden we af in de mijn, alwaar we een mooi beeld kregen van het mijngebeuren. Allerlei werktuig werd getoond en aangezet en de gids schudde het één verhaal na het andere uit zijn mouw. De vrouwtjes moesten dicht bij hem staan en dan was hij in zijn element.

Afbeelding Afbeelding

Iemand van de vrienden had sjiektoebak meegebracht (toebak gedrenkt in zware alcohol). Met al die nostalgie kon ik het niet laten en een goed homp toebak verdween in mijn mond.
Het sjieken moesten we leren en met de nodige spuug en en geluiden hadden de andere snel door dat ik het lekker vond.
Ik verdacht men maat er van om ergens een paardedrol in dat pakske toebak gestoken te hebben, maar nadat hij er zelf invloog was alle twijfel weg.
De eerste stap naar het mijnwerkersgevoel was gezet.

Afbeelding

Nadat we beneden rond waren gingen we terug naar boven richting de wasstraat. Daar kregen we nog een hele hoop uitleg en een klank en lichtspel er bovenop.

Afbeelding Afbeelding

Na het bezoek namen we afscheid van de gids en dronken we in het cafetaria nog een goede pot.
Samen met een aantal mensen gingen we nog de terril op om van het mooie uitzicht te genieten.

Afbeelding Afbeelding

Na het avondeten gingen we nog naar de tapasbar schuin tegenover de mijn. Ze hadden voor ons een hoek gereserveerd en nadat de dj de muziekdoos opende gingen de beentjes bij ons in beweging. De beentjes werden talrijker en het werd een onvergetelijke avond tot in de vroege uurtjes waar nog lang zal van nagenoten worden.

Zondag 31 oktober

We sliepen uit en na het ontbijt ( eigenlijk al brunch ) gingen we een mooie wandeling maken met redelijk wat hellingen in.
De mensen die gisteren de mijn nog niet bezocht hadden deden dat vandaag.

Afbeelding Afbeelding

De GPS-track van de wandeling Kan je hier downloaden.

Toen we terug waren werd er nog wat gepalaverd vooraleer er afscheid genomen werd.
Een aantal mensen reden nog naar de jachthaven van Kanne.

Afbeelding Afbeelding

De stelplaats van Kanne is een spijtige dood gestorven.
Daar gingen sommige iets eten. Wij aten in de MH en trokken vroeg ons bedje in na het zeer leuke maar vermoeiende weekend.

Maandag 1 november

's Nachts was er nog voor een valse noot gezorgd met wat snottebellen die banden kwamen aflaten van een MH. 1 koppel voelde zich niet gerust meer en verkaste naar de kattevennen. Nadat ze me wakker gemaakt hadden bleven we nog een tijdje op om de boel in de gaten te houden, maar er gebeurde niets meer.

Na het ontbijt werd er nog wat gebabbeld met de resterende vrienden en algauw werd de MH terug richting huis gestuurd.
Een onvergetelijk weekend waar we met veel plezier op terugkeken was voorbij.

We keken weer uit naar de volgende bijeenkomst.

Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Plaats reactie