De herfst hangt in de lucht 10-12/10/'25

Patrick & Carla
Beheerder

De herfst hangt in de lucht 10-12/10/'25

Bericht door Patrick & Carla »

vrijdag 10 oktober '25

Een weekendje weg en hopelijk zijn er wat herfstkleuren nu de herfst in de lucht zit en de natuur volop aan het veranderen is.
Dit weekend trekken ik er eens alleen op uit want de wederhelft past op haar moeder na een eerste ingreep aan de ogen en ze kan dus niet mee met de camper voor een tijdje.
Zelf neem ik mijn fiets en wandelschoenen mee om ze in Limburg aan het werk te zetten.
De camper plant ik na de werkdag neer op de camperplaats in Neeroeteren. Na installatie nog wat tv kijken en tegen middernacht kruip ik mijn bed in.

zaterdag 11 oktober '25

Bij het ontwaken was de lucht zo grijs als een muis en volgens de meteo op de radio zou dit de ganse dag en zelfs weekend zo blijven. Maar ze beloven wel dat het droog zou blijven, ik ben benieuwd.
Even naar de bakker, daarna bonen malen en koffie zetten en we hadden een lekker ontbijtje om van te smullen.
Na het ontbijt eerst nog even afwassen, dat scheelt dan weer in hoeveelheid voor de afwas van deze avond.
Hierna komt de fiets uit de garage en zet ik al mijn spullen klaar, een flesje water en heel wat al dan niet vliegende camera's en om 10.30u was ik dan weg voor een ritje van bijna 44km.
Eerst een stukje langs het kanaal waar ik alvast kon genieten van wat herfstkleuren, de grijze lucht nemen we er maar bij.

Afbeelding

Hierna ging het langs landelijke fietswegen en autostille wegen richting de rivier Maas die in die regio de grens met Nederland vormt.
Amper een andere fietser te zien onderweg en hier en daar een wandelaar. Het grijze weer zorgt er waarschijnlijk voor dat de mensen angst hebben om buiten te komen. De temperatuur zit redelijk en het is droog, geen enkele reden dus om niet van de buitenlucht te genieten.
Eens aan de Maas nam ik het gratis veerpontje dat nu in oktober enkel maar in het weekend vaart.
Eens het water over was het genieten van een stukje Nederlands Limburg.
Eens stoppen en rondkijken aan de Hompesche molen uit 1722 was wat ik deed.
Je kand deze vanbinnen bezoeken en er is ook eetgelegeheid op het terrein. Een leuk plaatsje hier.

Afbeelding

Via een mooi stukje natuur en de andere zijde van de Maas gaat het nu naar Stevensweert een zeer klein vestigingstadje in de Maasgouw. Het vormt samen met Ohé en Laak het eilandje in de Maas.
Aan de rand van de vesting plant ik mij neer op een bankje om van de mooie omgeving te genieten en ook in het cetrum wandel ik eens rond.
Klein maar fijn hier en een bezoekje meer dan waard.

Afbeelding

Ik maak hier nog een klein lusje maken met de fiets en rijd over Ohé en Laak terug naar hetzelfde veerpontje maar eerst nog een ijsje eten bij Laaker Boere ies. Een heel lekker ijsje en ik was niet de enige die er stopte. In de namiddag is er nu wat meer beweging op de baan.

Afbeelding

Weer de rivier Maas over om dan langs de Belgische Limburgse kant de Maas te volgen tot in Maaseik waar ik aan Herenlaak nog wat geniet van de bweging op het water. Hierna kom ik nog door het mooie centrum van Maaseik maar ik stop er niet want anders gaat het te laat worden. De dagen zijn nu heel hard aan het korten en als het zo een grijze dag is als vandaag is het nog een pak sneller aan het donkeren in de avond.
Eens aan de camper plaats ik de fiets terug in de campergarage en strek ik toch nog even mijn benen langs het kanaal dat hier maar op 100m vandaan ligt.
De GPX-track van de fietsroute kan je downloaden op MRA, G-Ti en Wikiloc maar check wel eerst even of het veerpontje vaart want ze doen een winterstop vanaf november.

Afbeelding

De rest van de avondindeling is het avondeten, wat muziek luisteren en wat video's monteren op de laptop.
Voor middernacht kruip ik mijn bedje in, de dag was weer gevlogen en het was leuk geweest.

Zondag 12 oktober '25

Na het ontwaken deed ik terug een bezoekje aan de bakker, hij verkoopt lekkere zaken en daar moet ik dan maar van profiteren.
Eens het ontbijt achter de rug maakte ik alles klaar om te verhuizen naar de Terrils in Maasmechelen waar ik een kleine wandeling wil doen over één van de Terrils.
Iets na 10u was ik ter plaatse en rond 11.30u had ik mijn wandelschoenen aan en was ik onderweg om van het panoramische uitzicht te gaan genieten.
De grijze lucht waarmee ik ben opgestaan begon tegen de middag hier en daar wat gaten te vertonen en ik kreeg weliswaar af en toe een zonnestraal te zien.
Niet voorspelt, niet verwacht maar toch hard geapprecieerd. Een beetje zon doet wonderen en alles ziet er twee keer zo mooi uit.

Afbeelding

Ik bekijk boven alle uitzichtspunten en het is een hele mooie omgeving die volop in de herfstkleuren aan het komen is. Afhankelijk van het uitzichtspunt kun je hier de mijnschachten, de Sint-Barbara kerk en Tevhid moskee van Maasmechelen zien. De fietsbrug, cablepark, tweelingterril, aquapark en het resort zijn ook te bezichtigen vanop de verschillende uitzichtspunten.

Afbeelding

Langs de andere zijde naar beneden en eens een kijkje nemen aan de fietsbrug om daarna terug naar de camper te wandelen.
De GPX-track van de wandeling kan je downloaden op MRA, G-Ti en Wikiloc.
Tijd voor een laat middagmaal en rond 14.30u word de motor gestart en gaat het terug naar moeder de vrouw.
Een leuk uitje en voor herhaling vatbaar, je moet niet ver gaan (in dit geval 80km voor mij) om het goed te hebben.

Klik op deze link om het fotoalbum van dit weekend te bekijken.

Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Plaats reactie