Thieu 23-25/6/'17 (Henegouwen)

Patrick & Carla
Beheerder
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 dec 2023, 19:49

Thieu 23-25/6/'17 (Henegouwen)

Bericht door Patrick & Carla »

Afbeelding
Scheepslift 4

Vrijdag 23 juni '17

Vandaag stond de vrouw met de late, dus we konden pas rond 22u vertrekken.
Anderhalf uur later waren we al ter plekke in Thieu waar we met vrienden op een gedoogplaats hadden afgesproken.
Hou het er netjes AUB zodat we daar nog lang van mogen genieten.

De vrienden lagen al in bed en na installatie ging ik nog wat kiekjes van de buurt maken.
Er was een mooie sfeer verlichting voor wat leuke nachtfoto's te maken.

Afbeelding

Na de nachtelijke sessie was het slaaptijd.

Zaterdag 24 juni '17

Na het ontbijt was het een leuk samenzijn met de vrienden en een relaxe voormiddag.
Eens genieten van het uitzicht op de heuvel direct naast de slaapplaats.

Afbeelding

Ook gingen we scheepslift 4 eens beter van nabij bekijken.

Afbeelding

De scheepsliften op het historisch kanaal zijn hydraulische liften die werken zoals een weegschaal.
De 2 bakken van de lift werken als communicerende vaten die verborgen zijn met een leiding waarop een kraan staat die door een werkman kan geopend worden. Zolang de kraan gesloten is blijven de bakken op hun respectievelijke stand staan.
In de bovenste bak giet men ongeveer 30cm water bij wat overeenkomt met 75ton waardoor de bovenste zwaarder is dan de onderste en daardoor begint te zakken en zo de onderste naar boven duwt.


Van hier heeft men ook een mooi zicht op de nieuwere funiculaire scheepslift.

Afbeelding

Na de middag gingen we voor een leuke wandeling die ons eerst naar de Funiculaire bracht.

Afbeelding

Van hier wandelde we naar het historisch kanaal waar je zeer mooie ophaalbrugjes kan vinden.

Afbeelding

Hier genoten we van een Filouke op een terrasje waar we regelmatig op zon werden getrakteerd.
Na het deugdoende vocht wandelde we via het historisch kanaal terug naar de moby.

Afbeelding

Een leuke wandeling die je kan downloaden op G-Ti.

Aan de moby's waren de stoelen snel buiten gezet om te eten en om daarna nog van een natje en een droogje te genieten met de vrienden bij een mooie zonsondergang.

Afbeelding

Bij avondval nog snel wat profiteren om wat mooie foto's te maken.

Afbeelding

Zondag 25 juni '17

Na afscheid van de vrienden gingen wij nog profiteren van een leuke wandeling om ook scheepslift 2 en 3 te kunnen zien.
Langs het historisch kanaal kan je langs beide zijden wandelen, één zijde is zelfs geasfalteerd zodat je alles al fietsend kunnen doen maar naar onze zin stond er te veel wind en we nemen zo wie zo al liever de benenwagen.

Afbeelding

Eerst wandelde we naar de draaibrug in Houdeng.

Afbeelding

Van hieruit wandelde we dan eerst naar scheepslift 2.

Afbeelding

Scheepslift 3 lag hier maar op een boogscheut vandaan en we konden deze in volle actie bezig zien. Mooi staaltje techniek.

Afbeelding

Het historisch kanaal en zijn omgeving is echt wel de moeite om eens te ontdekken.

Afbeelding

In de zelfde bruine kroeg als gisteren genoten we van een terrasje alvorens we door wandelde naar de moby.
De gps-track van de wandeling kun je G-Ti downloaden.
Aan de moby was het dan wat relax en een hapje eten om tegen 15u aan de funiculaire te zijn (waar genoeg parking voor de moby is) om de versassing mee te maken die een hoogte van 73,15m overwint.

De Funiculaire lift van Strépy is de hoogste kabellift ter wereld.
Op het einde van de Tweede Wereldoorlog blijkt het nodig om de Belgische binnenwateren op een coherente manier in te richten en onder andere werken aan te vatten op het Centrumkanaal om het aan te passen aan schepen van 1350 ton. De vervoerscapaciteit van de schepen van vroeger was beperkt tot 300 ton. Bovendien raadt de Europese Conferentie van de Ministers van Transport in 1957 aan om de kanalen aan te passen aan schepen van 1350 ton. Het project van Strépy-Thieu is het sluitstuk van de geplande werken aan de Belgische binnenwateren. Europees gezien zijn deze werken strategisch heel belangrijk want ze zorgen voor een verbinding tussen de bekkens van de Schelde en de Maas, maar ook tussen de haven en de streek van Duinkerke en het Rijnbekken.

Na tal van jaren onderzoek werden de bouwwerken voor deze internationaal unieke Scheepslift van Strépy-Thieu aangevat in februari 1982. 20 jaar later, op 30 augustus 2002, werd de verbinding van het nieuwe kanaal die ongeveer 12 km lang is en gegraven werd aan de grens van Le Roeulx (Thieu) en La Louvière (Strépy-Bracquegnies) opengesteld voor de scheepvaart.

De Kabellift is 102m hoog en 135m lang. Met de lift kan er een niveauverschil overbrugd worden van 73,15m en deze lift vervangt op haar eentje de vier hydraulische liften van het historisch Centrumkanaal en de twee sluizen. De lift voldoet aan de vereisten van de huidige en toekomstige commerciële scheepvaart.


Afbeelding

De lift doet er 7 minuten over om de hoogte te overbruggen, maar door de maatregelen om de bak uit te lijnen en te openen doet het hele traject er ongeveer 40minuten over. Met de uitzichten die je krijgt en de werking van de liftmotoren vliegt die tijd zo voorbij.

Afbeelding

Eens de bak open is worden de bootmotoren aangejaagd en varen we het centrumkanaal op waarop je mooie zichten op de omgeving krijgt.

Afbeelding

Zeer leuk om eens mee te maken.
Na een rondje over het kanaal meren we boven af en worden we met een toeristisch treintje terug naar beneden gebracht.

Nu restte ons alleen nog maar de rit huiswaarts.
Het weekend was weer zeer leuk geweest maar zoals gewoonlijk veel te kort.

Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Plaats reactie