Een vlokje regen en een drupje sneeuw 5-7/2/'21

Patrick & Carla
Beheerder
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 dec 2023, 19:49

Een vlokje regen en een drupje sneeuw 5-7/2/'21

Bericht door Patrick & Carla »

Afbeelding
Hoeve Mieneke

vrijdag 5 februari '21

Ondertussen is de tweede maand van het jaar al vijf dagen van start gegaan. Het leven kabbelt door op hetzelfde stramien, het duurt lang, veel te lang voor iedereen en dat merk je aan het gemoed van de mensen. Wat wil je nu ook, we zitten in de kortste maanden, de winter kwakkelt enorm, het virus woed verder, de vrijheid is enorm beperkt en een echt lichtpunt is er nog niet aan het einde van de tunnel. Je zou dus voor minder zuchten momenteel.
De regels worden wel eerstdaags weer wat soepeler met de campings, dierenparken en kappers die binnenkort terug open mogen, dat had ik niet verwacht. Maar we zullen wel zien of ze ergens in de toekomst teruggeschroefd of verder versoepeld worden. Voor dit weekend was de weersvoorspelling weer niet fameus, we zochten het dan ook niet te ver en vertrokken in de namiddag naar Houthalen waar we aan Kelchterhoef gingen staan op de camperparking zonder voorzieningen, we zien wel wat het weekend brengt.
Na installatie ging ik eens wat rondkijken in de onmiddellijke nabijheid voor we ons terugtrokken in de moby.

zaterdag 6 februari '21

Onder het licht tikken van een beetje regen werden we wakker vandaag. De weersvooruitzichten zien er niet echt schitterend uit voor dit weekend maar als je enkel weg gaat bij goed weer dan kom je nergens.
Na het ontbijt wandel ik met vrienden die hier ook staan naar de plas die hier zo een 2km vanaf ligt. De vrouw heeft geen zin en blijft in de moby.

Afbeelding

De modder onderweg valt heel goed mee en dat dankzij de iets meer zanderige ondergrond. Buiten de plas vind je hier nog een hele hoop kleine meertjes en vijvertjes die hier ook een wijer genoemd worden. Die wijers zijn op sommige plaatsen overwandelbaar gemaakt door wandelbrugjes die niet altijd in even goede staat zijn. We zijn er in elk geval niet doorgezakt en dat is het belangrijkste.

Afbeelding

Na een wandeling van ongeveer 4,5km komen we terug aan de moby uit. Die wandeling kun je trouwens in gpx vorm downloaden op MRA en op G-Ti.

Afbeelding

Na het middageten en wat rust ga ik met de mannelijke helft van de vrienden nog een wandeling doen. Gewapend met de paraplu waren we iets na 14u weg. Ik had hem gegarandeerd dat er hier maar weinig modder ging zijn met de zanderige ondergrond.
Tja dat was dus buiten en paar avontuurlijke wegels gerekend.
Gelukkig had ik enkelhoge wandelschoenen aan die ik tot aan het randje gebruikt heb om te vermijden dat het bruine goedje binnen liep.

Afbeelding

Maar onder ons gezegd en geschreven, het was leuk om doen. Gelukkig waren de heel zware modderwegen serieus in de minderheid en had de zandgrond de bovenhand.

Afbeelding

Via wat singletrails wandelen we terug naar de moby. Ook dit gpx bestand kan je downloaden via MRA en G-Ti.
De rest van de avond gingen we niet ver meer weg van de moby. De truma braakte zijn warme lucht uit terwijl het buiten enkel maar kouder en natter werd. We zaten droog en warm, dat was het voornaamste. En we zien morgenvroeg wel wat er van de voorspelde sneeuw zou uitkomen.

zondag 7 februari '21

Afbeelding

We staan niet op onder een laagje sneeuw maar wel onder een laag ijzel.
De regen was overal serieus aangevroren en de sneeuwgrens kwam steeds dichterbij, dat beloofd voor straks.
We nemen het zekere voor het onzekere en besluiten na het ontbijt op te kramen en huiswaarts te keren.
De vrienden waren vroeger wakker dan wij en hadden hetzelfde besloten. Even afscheid nemen en weg waren ze, wij volgden een 45min later ook.
Juist voor we vertrokken begon de smeltende sneeuw in gewone sneeuw te veranderen, dus een voorzichtige tred was aan te raden.
Op een rustig tempo huiswaarts om toch onderweg genoeg mensen met blikschade tegen te komen.
We kwamen zonder brokken thuis maar wel met een extra laag ijzel rondom de moby.
Onderweg hadden we de lpg nog even bijgevuld want er worden deze week temperaturen voorspeld van -4° overdag tot -19°tijdens de nacht zo kunnen we hem toch wat verwarmen tijdens de koudste momenten en hem startklaar houden voor een volgend uitje. En hopelijk wat minder regen en sneeuw want we hebben ons drupje sneeuw en vlokje regen nu wel gehad, of was het omgekeerd ?
Het fotoalbum van dit weekend kan je hier bekijken.

Grtz

Patrick & Carla

Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Plaats reactie