vrijdag 11 december '20
Het weekend breekt weer aan en we hebben de kans om ertussen uit te trekken. Er is nog steeds geen totaalverbod en we kunnen het veilig houden in onze mobiele bubbel, daarboven op zijn de renovatiewerken in het appartement boven ons nog steeds bezig en we hebben nood aan een uitje zonder werfgeluiden. Misschien wel het laatste uitje dit jaar omdat er stemmen opgaan om verplaatsingen te beperken tot een perimeter van 15km rond de woonplaats, we zien wel wat er van komt. Blijven de regels zoals nu dan gaan we tussen kerst en nieuwjaar ook nog eens weg en zo niet dan moeten we de nieuwe maatregelen opvolgen en thuis blijven. We zien wel wat komt.
De kunst van vandaag is om een rustig plekje te vinden waar niet al te veel volk komt, het zal dit weekend wat regenachtiger zijn en dan is er meestal ook al wat minder volk in beweging dus op dat vlak zitten we goed.
Wat ik tegenwoordig veel doe om wat niet voor de hand liggende plaatsjes aan te doen met de camper dat is de wandelgroepen uitpluizen. En daar zie je echt wel wat leuke zaken de revue passeren. Maar naar waar trekken we nu ? Gaan we naar het land van Herve, gaan we op jacht naar abdijen en kastelen, zoeken we ruïnes en urbexplaatsjes, gaan we eens struinen door de Scheldepolders, of zoeken we wat kanalen op.
Ik laat me vooral leiden door de weerkaarten en probeer de plekjes op te zoeken met de minste regenkansen. In de late namiddag check ik nog een laatste keer de weerapp en dan zijn we hup hup weg naar .......... foert naar Buitenland, het mag wel niet maar toch doen we het. Oh ja dat is ook weer waar, Buitenland ligt niet in het buitenland maar wel aan de Scheldepolders, kan u nog volgen ? Nu ik wel en dat is momenteel het voornaamste, dus we trekken naar een plaatsje op de rand van Buitenland waar we ons in de vroege avond installeren, en heel belangrijk, we staan hier moederziel alleen in het putje van nergens op 200m van de Schelde. Hoe coronaproof kan het zijn.
We genieten nog van de warmte binnen in de moby terwijl de miezel neer dwarrelt, de rest is voor morgen.
zaterdag 12 december '20
Lekker lang in ons bed blijven liggen is het devies om daarna een lekker potje koffie te laten pruttelen zodat het aroma onze zintuigen kan strelen voor we dit zwarte goud aan onze lippen zetten.
Na ons ontbijt gaan we eens naar het piepkleine centrum.
Het is er heel mooi en je moet het eens gezien hebben, er staan toch wel een aantal huisjes die de moeite waard zijn om te bezichtigen.
Mooie details overal, het is niet groot maar wel een aanrader. Hierna gaat het terug naar de moby want het begin weer te miezelen. De grijze lucht is vandaag alom tegenwoordig en zal ook niet verdwijnen. Je hebt nu éénmaal van die dagen maar we maken er steeds het beste van.
Aan de camper nemen we eerst nog ons middagmaal om daarna te vertrekken naar....... Bazel natuurlijk.
Het plan om te voet door de naast liggende polder te wandelen richting Hingene om daar eens naar het kasteel d'Ursel te gaan kijken borgen we op voor een volgende keer. De kans op een lange droge periode was niet voor vandaag, dus hup en weg.
Na Buitenland komt dus Bazel aan de beurt. In Bazel plaatsen we ons aan het sportcentrum.
De gedachte was om eens Rupelmonde te bezoeken en om dat van uit Temse te doen. Maar aangezien dat te voet een beetje ver was op zo een wisselvallige dagen zocht ik een andere plaats en via park4night had ik eentje in Bazel gevonden.
Tuurlijk checken we alles eerst eens via google maps (leve street view) en wat ik zag stond me wel aan, we waren benieuwd.
En inderdaad Bazel centrum is niet groot maar wel heel mooi, een verrassing van formaat. Een bangelijk grote kerk omringd door historische panden. Amai, we keken vol bewondering rond en beseften dat we hier waarschijnlijk nooit terecht waren gekomen zonder de coronamaatregelen. We hebben toch wel wat parels in België.
In het park was er ook een heel mooi kasteel te bewonderen,namelijk het kasteel Wissekerke. Ook de moeite hier. De Scheldepolders worden omringd door leuke verborgen parels van dorpjes.
Eens terug aan de moby kwamen we niet meer buiten vandaag. We genoten van de gezelligheid binnen op een god verlaten parking tot het bedtijd werd.
zondag 13 december '20
Na het ontbijt kwamen er vrienden langs die mee en wandeling gingen doen door de Scheldepolders richting Rupelmonde. De vrouw ging echter niet mee want die had niet zo goed geslapen en had bovendien wat last van darmklachten.
Het vlakke polderlandschap heeft wel iets. Bossen, water gebieden waar allerlei gevogelte zijn thuis had, verlaten vissershuizen en kapelletjes, mooi mooi hier.
En de polders hebben hier overal klinkende namen zoals Schellandpolder, polder van Kruibeke, Hingene broekpolder, groot schoor, enzoverder. Voor elk wat wils om te wandelen en te fietsen.
Als snel kwamen we in Rupelmonde uit, er waren wel wat werken aan de gang maar dat mocht de pret niet bederven. Er waren genoeg bezienswaardigheden te verkennen zoals de graventoren, de getijdemolen en de..... Kerk.
Een goed straf koffietje op een verwarmd terras zou deugd doen maar, jammer maar helaas dat is nog niet voor direct.
Langs de wandeldijk ging het na ons bezoekje terug naar Bazel. De weinige zonnestralen daar genoten we van en aan de camper bleven we met de vrienden op veilige afstand wat nakeuvelen.
De gpx - track dan je downloaden op MRA en op G-Ti.
Eens ze weg waren ruimden wij ook op en reden we naar Temse waar we onze service deden.
We moesten pas morgen thuis zijn en we konden dus nog een nachtje blijven staan. In Temse was er nog plaats maar toch was het er nog te volzet naar onze zin. Dus nu ging de keuze tussen Hamme of terug naar Buitenland en aangezien we in Buitenland rustig hadden gestaan reden we terug naar daar. Het was ook richting huis en dat was makkelijker voor morgen.
Na installatie deden we daar niet veel meer buiten eten, drinken, tv kijken en rusten.
maandag 14 december '20
Vandaag staat er niet veel op het programma, we dachten eerst nog naar een paviljoen te wandelen hier een 1,5km verderop maar eigenlijk hadden we gewoon geen zin. We hadden vooral zin om lekker lui te zijn en op een rustig tempo wakker te worden en te ontbijten.
En na een laatste blik op de Schelde waren we weg naar huis.
Het was weer aangenaam geweest en we hebben toch wel weer een paar verborgen parels leren kennen in eigen land.
Het fotoalbum van dit weekend kan u hier bekijken.
Als alles goed verloopt zijn we binnen 14 dagen voor een laatste keer weg in een toch wel merkwaardig 2020. En ik leg de nadruk op als want onze buurlanden Duitsland en Nederland gaan weer in harde lockdown en het is bij ons uitkijken in welke richting het gaat.
Moest dit de laatste trip zijn voor 2020 dan wensen we onze lezers alvast hopelijk een beter jaar in 2021. En indien dit de voorlaatste is dan lezen we elkaar wel weer terug voor het einde van het jaar.
Alvast veel groetjes.
Patrick & Carla
Klik hier voor het overzicht van de kleine trips
Rondom de Scheldepolders 11-14/12/'20
-
- Beheerder