Donderdag 1 september '16
Route : Lubbeek - Tienen - E40 Luik - E25 Bastogne (Afrit 54)
Afstand :160km
Vandaag begon ons groot verlof, de vrouw moest nog werken tot 20u, maar eens thuis vertrokken we reeds om toch al een afstand af te leggen.
We reden een goede 160km tot in Bastogne waar we ons op de camperplaats installeerde.
Na installatie duurde het niet lang meer voor we gingen slapen.
Vrijdag 2 september '16
Route : Bastogne - N4 Arlon - N4 Capellen - E44/E25 Luxemburg - E25 Thionville - A31 Metz - E23 Epinal - N57 Vesoul - N57/E23 Besançon - N83 Arbois - D107 Mesnay
Afstand : 451km
Na het ontwaken nog even langs de bakker en eens ontbeten waren we weg richting Mesnay.
De reis verliep voorspoedig en buiten een dik kwartier achter speciaal vervoer te treuzelen liep alles van een leien dakje.
Rond 15.30u kwamen we aan in Mesnay, waar we ons op de camperplaats installeerden.
Eerst genoten we wat van de zon en rond 17.30u wandelden we naar Arbois door een mooie en landelijke omgeving.
Je kan de GPS-track op G-Ti downloaden.
In Arbois keken we eerst even rond, een klein maar mooi stadje dat vooral op de internationale kaart staat door Louis Pasteur.
Daarna deden we nog een terrasje en aten we een pizza alvorens we terug naar de moby wandelde.
Aan de moby dronken we nog een slaapmutsje en keken we nog wat tv voor we ons bed in kropen.
Zaterdag 3 september '16
Route : Mesnay - N83/D1083 Lons Le Saunier - D678/D117 St. Julien - D117/D42 Neuville Sur L'Ain - D1084/D1075 Saint Denis En Bugey - D1075 Voiron - D1085 Voreppe - D3/A48/A480 Afrit 8 Le Bourg D'Oisans - N85/D1091 Le Bourg D'Oisans
Afstand :297km
Na het ontbijt deden we onze service en waren we weg. We namen de touristische route richting Le Bourg D'Oisans waar we in de namiddag toekwamen op camping La Cascade.
Na installatie was het vandaag vooral een beetje rusten en genieten van de zon, we dachten eerst nog naar het stadje te wandelen op net geen 2km van de camping maar we hadden er geen goesting in.
Wel bekeken we eens de waterval naast de camping en 's avonds genoten we van een mooie avond waar de zon achter de bergen verdween.
Buiten wat drinken, eten en buiten op de laptop wat tv kijken kwam er niet veel beweging in. Gewoonweg lekker luieren.
Zondag 4 september '16
Route : Geen
Afstand : 0km
Vandaag gaven ze goed weer in de bergen en dan vooral op de cols waar we eens met de motor wilden overrijden.
Lekker uitslapen en ontbijten en dan rond 10.30u waren we weg voor wat een mooie alpenrit zou worden.
Het eerste gedeelte was een mooie opwarmer tot aan het stuwmeer Lac de Grand'Maison.
Het Lac de Grand Maison is een stuwmeer in de Franse departementen Isère en Savoie in de Franse Alpen. Het meer is ontstaan door de bouw van de Grand Maison-dam welke gereedkwam in 1985. De aan de dam gekoppelde waterkrachtcentrale van de EDF heeft een jaarlijkse opbrengst van 1.420 gWh. Het gebied rondom het meer is zeer dunbevolkt, de weg langs het meer is gedurende de wintermaanden afgesloten voor alle verkeer vanwege de sneeuwval.
Hierna lagen er 2 cols dicht bij elkaar waar we eens stopten om van de uitzichten te genieten.
De eerste was de Col du Glandon op 1924m, deze situeert zich in het hart van het Grandes Rousses massief en is vooral bekend van de Ronde van Frankrijk.
En de tweede was de Col de la Croix de Fer op 2067m die op geen 2,5km van de Col du Glandon ligt. Deze bergpas verleent zich als passage tussen de departementen Savoie en Isère en is tevens een beruchte bergpas tijdens de Ronde van Frankrijk.
Na wat van de uitzichten genoten te hebben en iets te drinken hadden genomen in het zonnetje op het terras waren we weg.
Vanaf hier was het bergaf via onnoemelijk veel bochtjes een waar plezier voor elke motorrijder.
Eens beneden in Saint-Jean-de-Maurienne ging het richting het hoofdgerecht namelijk de Télégraph en de Galibier maar eerst nog wat krachten op doen in Saint-Michel-de-Maurienne voor we terug gingen stijgen.
De bochtjes naar de top van de Télégraph waren nog zaliger dan hetgeen wat we ervoor deden en het was een voorsmaakje om de noordzijde van de Galibier te kunnen beklimmen.
Op de Col du Télégraph op 1566m stopten we om iets te drinken.
De uitzichten hier waren wat minder omdat de top omgeven was door bomen.
Na onze pauze ging het naar beneden naar Valloire een wintersportdorp waar we niet stopte, het was en zondag en buiten seizoen dus zeer veel gesloten daar. Voor hun is het nu aftellen naar het winterseizoen.
Vanaf Valloire begint de opmars van de Galibier, hoe hoger hoe killer en hoe meer bochten en dan vooral haarspelden dat je kreeg. De uitzichten waren fenomenaal dus soms was het uitkijken dat als je rondgaapte je niet in de decor verdween.
Een echt schilderij waar je door reed.
Op de top van de Galibier op 2642m stopten we om van de uitzichten te genieten. De bergrug waar de Col du Galibier deel van uitmaakt vormt een verbinding tussen het Massif des Arves en Massif des Cerces.
Vanaf de top voert een wandelpad naar een uitzichtpunt op 2704 m. Vanaf hier kan men in het zuiden de gletsjers van de Barre des Écrins en de La Meije zien, de piek van de Rochebrune in het zuidoosten, in het noordoosten de Mont Blanc en tot slot de Grand Galibier (3229 m). De Col de Galibier is trouwens de derde hoogste geasfalteerde berijdbare weg van Europa.
Hierna was het afdalen tot aan de Col du Lautaret, waar we niet stopten daar we nog niet lang onderweg waren.
De afdaling die we nu voorgeschoteld kregen was een leuk dessert van de meer dan duizendbochten menu van vandaag.
We reden nog even de doodlopende col des Portes op tot aan Chazelet waar we van de uitzichten genoten aan het oude bergdorpje.
Hierna terug naar beneden om in La Grave nog een terrasje mee te pikken.
Na het terrasje was het terug naar Le Bourg en wederom veel bochtjes en op deze stukken pikten we ons karretje aan bij een bende zeer vlotte GS-rijders die ik met de duo even vlot kon volgen.
Aan de Lac du Chambon moesten we de noodweg volgen daar de tunnel nog zeker tot einde dit jaar gesloten blijft na een aardverschuiving. De noodweg is verboden voor vrachtwagens, aanhangers, campers, caravans en andere voertuigen langer dan 8m. Natuurlijk lapten sommige dit aan hun viool met de nodige miserie op de baan.
Geluk waren wij met de motor en na wat gevloek reden we toch nog vlotjes de laatste km's tot aan de camping.
Een mooie rit met veel stops van 177km hadden we er vandaag opzitten.
De gpstrack/route van de motorrit kan je op G-Ti downloaden.
De rest van de avond deden we het relax aan de moby en tegen middernacht lagen we in ons bed te ronken.
Maandag 5 September '16
Route : geen
Afstand : 0km
Vandaag deden we het rustig aan.
Even met de fiets over en weer naar de bakker en dan na het ontbijt gingen we eens een kijkje nemen in Le Bourg D'oisans.
Een klein stadje die vooral zijn beoordeling door Michelin heeft door de omgeving waarin ze ligt, het stadje zelf is er één uit de duizend.
Le Bourg-d'Oisans is een gemeente in het Franse departement Isère en telt 2984 inwoners. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Grenoble en het kanton Le Bourg-d'Oisans en is de hoofdplaats van de streek Oisans.
Na het bezoekje nog even langs bij de supermarkt om daarna aan de moby wat te luieren.
Rond 13.00h werd de motor klaargezet en reden we eens naar boven naar Alpe D'huez. De uitzichten waren boven zeer mooi maar het dorp was een typisch wintersport dorp waar het nu zeer doods is. Wel zijn er veel werken aan de gang momenteel.
Maar ja, we konden dan weer wel die 21 haarspeldbochten doen en dat was dan ook weer leuk.
Normaal gingen we hierna de col de sarenne doen maar die lag er maar miserabel bij en het had hier boven dan ook nog geregend en dat maakte dat we besloten om een stuk naar beneden te rijden om dan via de D211a naar de Lac du Chambon te rijden.
Ook de bochtjes naar les Deux Alpes werden overwonnen en boven gingen we iets drinken in het doodstille winterdorp.
Stilte voor de storm hier overal en die storm dat is dan de aankomende winter met hun winterliefhebbers.
Na onze break reden we terug naar beneden en zette we koers naar Le Bourg.
We deden niet veel km's vandaag met de motor, het waren er maar 89 maar je krijgt er wel wat hoogtemeters, bochten en uitzichten voor je waar.
De GPStrack/route kan je op G-Ti downloaden.
De rest van de late namiddag en avond deden we rustig aan.
Morgen gaan we verkassen naar Castellane.
Dinsdag 6 september '16
Route : Le Bourg D'Oisans - D1091 Vizille - N85/D1085 (Route Napoleon) Gap - N85/D4085 Sisteron - D4 L'Escale - N85 Digne les Bains - N85/D4085 (Route Napoleon) Castellane
Afstand : 260km
Na het ontbijt ruimden we langzaam op en rond 10u waren we weg richting Verdon. Normaal gezien hadden we richting Briançon gereden maar daar de noodweg die de ingestorte Chambontunnel tijdelijk vervangt voor campers, vrachtwagens, aanhangers en caravans verboden was kozen we een andere route.
We reden een stuk terug tot aan Vizille om vanaf daar tot in Gap de route Napoleon te volgen, en dat bleek een voltreffer te zijn.
De Route Napoléon is een toeristische route in het zuiden van Frankrijk. Ze werd in 1932 geopend en gaat terug op het historische traject dat Napoleon Bonaparte volgde toen hij terugkeerde uit ballingschap van het eiland Elba. De route wordt gemarkeerd met het keizerlijke adelaarsteken.
Na Gap was de route Napoleon een gewone national en eens in Digne-Les-Bain terug een magisch deel van de route Napoleon gevolgd. Het is toch een prachtige route hoor.
Eénmaal in Castellane plaatste we ons op camping Frédéric Mistral om daar een beetje te relaxen. In de avond gingen we naar het centrum dat op 100m van de camping ligt om het kleine stadje eens te verkennen.
In La Taverne op de markt deden we ons nog tegoed van een lekkere pizza.
Daarna was het aan de moby nog wat relaxen tot het tijd was om te gaan slapen.
Woensdag 7 september '16
Route : Geen
Afstand : 0 km
Na het ontbijt gingen we naar de kleine markt van Castellane (de grote is zaterdagmorgen) en bezochten we het stadje een beetje beter. Castellane is een plaatsje in het departement Alpes-de-Haute-Provence in Frankrijk. Het ligt niet ver van de Gorges du Verdon.
Castellane ligt op 724 m.hoogte en heeft 1539 inwoners.
Na de middag werd de motor klaargezet voor een mooi motortochtje van 140km.
We deden de Gorges du Verdon aan. De Gorges du Verdon of de Grand Canyon du Verdon is een kloof op de grens van de departementen Var en Alpes-de-Haute-Provence in het zuiden van Frankrijk. Het is na de Tara River Canyon in Montenegro de grootste kloof in Europa, uitgesleten door de rivier de Verdon over een lengte van 25 km. De kloof bevindt zich in het regionaal natuurpark Verdon, 180.000 hectare groot.
De Crêtes du Verdon: De inmensheid van de Verdon is fabelachtig, ten noorden van de rivier is dit de Route des Crêtes. Deze begint bij Moustiers Ste. Marie en loopt via het bergdorp La Palud-sur-Verdon tot Castellane. Let op want een deel is éénrichtingsweg.
Moustiers-Sainte-Marie is een gemeente in het Franse departement Alpes-de-Haute-Provence en telt 625 inwoners. Ze is bekend om het faience, een soort aardewerk die gekenmerkt wordt door zijn glazuurdecoratie.
Ten zuiden van de rivier de Verdon ligt de Corniche Sublime. Deze weg begint bij het dorp Aiguines en loopt via Trigance tot Riblaquon. Alles bij elkaar is het ongeveer 100 kilometer rijden over bochtige en smalle wegen met ontzettend veel uitzichtspunten.
Een prachtig gebied om te motorrijden in een geweldig mooi kader en vooral een must-do in september want zoals ze zelf ginder zeggen is september de motormaand bij uitstek. Veel minder verkeer en schappelijke rijtemperaturen op uitstekende asfaltbanen.
lac de Sainte Croix
Rond 18u waren we terug aan de moby waar we het de rest van avond gezellig hielden tot het weer slaaptijd was.
De GPS-track/route van de motorrit kan je op G-Ti downloaden.
Donderdag 8 september '16
Route : geen
Afstand : 0km
In voormiddag zo rond 10.30u trokken we er terug op uit met de motor om een aantal bezienswaardigheden in de buurt te gaan bekijken.
Het eerste waar we halt hielden was de Retenue de Chaudanne een soort opvangbekken voor als het stuwmeer van Castillon te hoog staat.
Een andere bezienswaardigheid was de Clue De St Auban, dit was een stuk dat tussen een kloof liep en tot de balkonwegen (dit zijn wegen die in de rotsen lopen) van Frankrijk behoord. Het riviertje Esteron loopt door de kloof en de Cleu De St Auban wordt beschouwd als de steilste en diepste kloof van de Provence.
Onze volgende halte was het middeleeuwse stadje Entrevaux, een zeer leuk bewaard stadje met smalle steegjes.
De versterkte middeleeuwse stad Entrevaux, gelegen op een rotsuitloper langs een meander van de Var, geniet van een mooi natuurlijk kader.
Eenmaal voorbij de ophaalbrug ontdekt men een charmant dorp met pittoreske steegjes bezaaid met oude huizen net als een gotische kathedraal die een magnifiek barok decor herbergt.
De hooggelegen citadel, in 1690 gebouwd door Vauban, die de daken van het dorp domineert, kan bezocht worden via de versterkte helling in zigzagvorm vanuit het dorp. Behalve de ontdekking van de vestingwerken, wacht de bezoekers ook een prachtig uitzicht over Entrevaux en de vallei van de Var.
Nadat we Entrevaux verkend hadden reden we door de Gorges de Cians, een okerkleurige kloof van 25.3km lang.
De weg die langs de Cians loopt kruipt door een nauwe engte richting het dal van de Var. Vanaf Beuil kom je door een bizarre wereld met rode rotsen, de zogenaamde rode schicht.
Hierna over de valberg een wintersportdorp dat net zoals alle andere stil en doods is en al sluimerend uitkijkt naar de wintersporters. Je hebt er een geweldig uitzicht.
Nu volgde nog de doortocht door de Gorges de Daluis. Dit was ook een mooie okerkleurige kloof met de befaamde rode schicht en met geweldige uitzichten zoals de tête de femme.
Onze laatste stop was aan stuwdam van de Lac de Castillion met de grootste zonnewijzer van Europa.
Eénmaal terug was het weer wat rusten en in de avond gingen we in de stad nog een stukje eten.
De GPS-track/route van de motortocht kan je op G-Ti downloaden.
Vrijdag 9 september '16
Route : geen
Afstand : 0km
Vandaag opgestaan met redelijk wat problemen in de darmflora.
Normaal was het de bedoeling van eens naar Cannes te rijden met de motor maar dat zal dus vandaag een hoos worden.
Platte rust voor mij en de vrouw deed het vandaag dan zelf ook wat kalmer aan.
Wel ging ze 's avond rond 18.20u eens wandelen naar de Roc du Chapel (in de dag was het te heet voor haar).
Ze kreeg een stevig en steil pad te verwerken en er werden haar mooie uitzichten voorgeschoteld met op de top een sobere serene kapel.
Toen ze terug was keken we nog een beetje naar de film voor we gingen slapen.
Zaterdag 10 september '16
route : Castellane - D955 St. Julien du Verdon - N202 St. Andre les Alpes - N202 Barrême - N85 Digne les Bains - D900 Seyne - D900 Barcelonnette
afstand : 152km
Na het ontbijt trokken we naar de zaterdagmarkt van Castellane waar we wat inkopen deden.
Eens dat dit gedaan was maakten we de moby rijklaar en waren we weg naar Barcelonnette een dorpje met Mexicaanse invloeden.
We plaatsen er ons op de camperplaats achter de sportterreinen.
Na installatie gingen we het dorpje(allez volgens hun een stadje) bezoeken. Barcelonette heeft een stedenband met “Valle de Bravo” in Mexico en sinds mensenheugenis deden ze ruilhandel met Mexico. Daardoor kregen verschillende kooplui het idee om Mexicaanse villa's op te richten.
Leuk en gezellig maar niet al te groot en buiten een aantal Mexicaanse villa's en prullaria in de winkel vielen die Mexicaanse invloeden nogal mee.
Na een terrasje was het tijd om terug naar de moby te keren om de rest van de avond relax door te brengen.
Zondag 11 september '16
route: geen
afstand: 0km
Na het ontbijt maakte we de motor klaar voor een mooie rit over Europa's hoogste berijdbare en geasfalteerde weg, namelijk de Cime de la Bonette.
De col de la Bonette zelf is een streling voor het oog en ook de horden schapen geven het een extra dimensie.
Het uitzicht op de Cime de la Bonette is magnifiek en magisch, er zijn gewoon geen woorden voor.
Als je zin hebt kan je er ook naar het uitkijkpunt wandelen waardoor je nog een beter zicht hebt over de grandioze bergketen.
Na dat we een tijdje genoten hadden reden we door.
De andere kant van de Bonette was even mooi als het eerste deel. Kippenvel kreeg je hier en het was niet van de kou.
Eens we terug in de vallei waren zetten we koers richting Italië.
In Isola2000 stopte we eerst voor een drankje en op de col del la Lombarde verorberde we onze boterhammen met een magnifiek zicht.
Een smalle weg bracht ons hierna nog dieper in Italië en eens op de hoofdweg reden we richting de col de Larche.
De col de Larche vonden we de minst mooie (hij was eigenlijk wel mooi maar hij had de pech van achter de Lombarde en de Bonette te komen)
Op de Larche kregen we een klein buitje over ons en merkte we dat het weer in de bergen aan het keren was voor de dag.
Dus we zette er stevig de pas in en rond 15.20u waren we terug aan de moby.
De GPS-track/route van de motortocht kan je op G-Ti downloaden.
Eens de motor terug in de remork stak en we een beetje bekomen waren van de mooie beelden die we kregen voorgeschoteld stapte we naar het centrum om een terrasje te doen.
Het werd een overdekt terrasje want ondertussen was de regen van de bergen tot in Barcelonnette geraakt.
Na het terrasje genoten we de rest van de avond nog na in de moby terwijl de regen op het dak tikte.
Maandag 12 september '16
Route: Barcelonnette - D900/D900B Gap - D994 Veynes - D994B Pont la Dame - D1075 Vif - A51/A80 (afrit 5b) Seyssins - D106 Lans en Vercors
Afstand: 215km
Na het ontbijt maakte we de moby vertrekkensklaar voor een rustige rit naar Lans-en-Vercors.
We genoten van de uitzichten die we onderweg weeral kregen voorgeschoteld, Frankrijk is en blijft een mooie land met een grote diversiteit aan natuurschoon.
Onderweg stopte we nog voor wat inkopen en in Lans-en-Vercors plaatsten we ons op de camperplaats.
Na installatie wandelde we eerst rond het dorpje met mooie zichten op de vallei en de achterliggende bergen.
Het dorpje zelf was klein, eenvoudig en schattig.
De rest van de dag genoten we met volle teugen aan de moby van de zon met de school van de parapentes op de achtergrond.
's Avonds laat nog een filmpje voor we gingen slapen.
Dinsdag 13 september '16
Route: geen
Afstand: 0km
Na het ontbijt besloten we om vandaag wat beweging te hebben en gingen we voor een wandeling naar Villard-de-Lans, deze ligt aan de bovenloop van de rivier de Bourne, aan het begin van de Gorges de la Bourne.
De wandeling ging deels langs rustige wegen en deels langs smalle paden en je krijgt regelmatig mooie uitzichten voorgeschoteld.
In Villard keken we een beetje rond.
We brachten de suikerspiegel ook een beetje naar omhoog want we hadden een serieuze trip terug te doen.
Op de terugweg gingen we over landelijke wegen en ook over een oud tramspoor dat nu een wandelweg was.
Wederom konden we van de omgeving genieten.
Onderweg hielden we ook wel eens een siesta en genoten we van het moois rondom ons.
Na een dikke 19km door heuvelachtig gebied kwamen we terug aan de moby waar we in alle rust van de avond genoten.
De GPS-track van de wandeling kan je op G-Ti downloaden.
Woensdag 14 september '16
Route: Lans en Vercors - D531 Sassenage - D1532/D3 Voreppe - D1075/D1085/D592 Voiron - D1075 Morestel - D1075 Bourg en Bresse - D1083 Lons le Saunier - D1083 Saint Germain Lès Arlay - D120 Voiteur - D70 Baume les Messieurs
Afstand: 241km
Vandaag reden we op een rustig tempo al een stuk terug richting België. We sliepen uit en deden alles op het gemakske, de vrouw was 's nachts wat ziek geweest.
In de namiddag kwamen we aan in Baume-les-Messieurs waar we ons op de camping plaatsten.
Terwijl de vrouw wat sliep ging ik op slentertempo eens naar het mooie middeleeuwse gehuchtje kijken.
De rest van de avond was het platte rust.
Donderdag 15 september '16
Route : Baume les Messieurs - D70 Voiteur
Afstand : 6km
Na het ontbijt gingen we het gehuchtje bezoeken.
Het dorp Baume-les-Messieurs, genesteld in een magnifiek keteldal en geklasseerd als één van de mooiste dorpen van Frankrijk, geniet een uitzonderlijk natuurkader. De beroemde vallei met hoge kliffen kan worden beschouwd vanaf verschillende uitzichtpunten die de daken van Baume-les-Messieurs domineren. Mooi om hier rond te dwalen.
Het dorpje heeft buiten het authentieke uitzicht ook een abdij die je kan bezoeken.
We wandelde ook het doodlopende keteldal verder in tot aan de Cascade de Tufs die er nu redelijk droog bij lag en waar je ook de ingang van de grotten kon vinden.
Op de middag waren we terug en in de late namiddag maakte we onze verplaatsing naar Voiteur waar ze naast het sportveld een camperplaats hebben.
Na installatie gingen we in het kleine gehuchtje eens rond. Klein en fijn.
De rest van de avond brachten we voor de buis door.
Vrijdag 16 september '16
Route : Voiteur - D120 Saint Germain Lès Arlay - D1083/N83 Besançon - N57 Épinal - N57 Nancy - A31 Metz
Afstand : 347km
Na het ontbijt nog even in het nabij atac gaan winkelen en daarna deden we weer een hele trip huiswaarts, de vakantie was aan het korten en dat gingen we eindigen in Metz.
De rit verliep rustig en zonder problemen en in de namiddag checkte we in op de muncipal van Metz.
Na installatie gingen we naar het centrum dat op nog geen 15min wandelen lag.
Metz werd vernoemd naar de Gallische stam der Mediomatrices. Ze is samen met Toul en Verdun één van de drie biscchopssteden geweest in de 16de eeuw, daarna is ze een garnizoenstad geworden onder koning Hendrik II.
Het was tevens de hoofdstad van het Duitse district Lotharingen van 1871 tot 1919 nadat Metz na de Frans-Duitse oorlog in het Duitse rijk werd ingelijfd. Sinds WOI behoorde Metz weer tot Frankrijk en tijdens WOII werd ze ingelijfd bij Nazi-Duitsland.
Je ziet de stad heeft door de eeuwen wat meegemaakt en dat zie je aan alle bouwstijlen in de stad. Een plezier om te zien en een mengeling van oud en nieuw.
Na installatie liepen we dan ook naar het centrum dat maar op 15min wandelen lag.
We bekeken wat gebouwen en winkels, we bezochten de kathedraal deden een terrasje en genoten van de drukte van de stad.
Tegen etenstijd waren we terug aan de moby waar we het de rest van de avond rustig aan deden.
Zaterdag 17 september '16
Route : geen
Afstand : 0km
's Morgens is er markt op het plein voor de marché couvert, dus we bezochten deze samen met de marché couvert zelf
We deden onze inkopen en tegen de middag waren we terug aan de moby.
Na de middag wandelde we naar de Duitse poort via het wandelpad langs de moezel, het was dit weekend les jours du patrimoine en daardoor waren er allerlei evenementen en historische gebouwen vrij te bezoeken.
De Duitse poort was zeer mooi om te bezoeken.
We bezochten ook het volledig gerenoveerde stationsgebouwen met zijn marmeren hallen, ook het tegenover liggende postgebouw was de moeite.
Een paar terrasjes en winkeltjes verder waren we tegen etenstijd terug aan de MH, moe en voldaan genoten we van de rest van de avond.
Zondag 18 september '16
Route : Metz - A31/A3 Luxembourg - E25/E411 Namur - Champlon - Eghezee - Jodoigne - Tienen - Kumtich - Lubbeek
Afstand : 275km
Na het ontwaken nog even naar de bakker om voor ontbijt te zorgen en daarna reden we jammer genoeg weer huiswaarts, de vakantie zat er op en we gingen terug naar de dagelijkse realiteit. 's Avonds zoals de meeste belgen die terugkomen van vakantie nog langs de frituur voor een goeie vettige frit.
Hopelijk genoten jullie zo hard van ons verslag te lezen als wij van het te beleven.
Op G-Ti kan je alle GPS-tracks, routes en waypoints van de overnachtingsplaatsen met de motorhome downloaden.
Nog enkele cijfertjes op een rij.
Aantal km's Motorhome : 2404km
Aantal km's motorfiets : 761km
Aantal km's gewandeld : 64km
Aantal km's gefietst : 12km
Aantal genomen foto's : 1001 stuks
Met vriendelijke groeten en bedankt voor het lezen.
Patrick & Carla
Klik hier voor het overzicht van onze grote trips
Franse Alpen en de Verdon 2016
-
- Beheerder
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 05 dec 2023, 19:49